- Vánoce
- PRO ZAČÁTEČNÍKY
-
KYTARY
-
KLÁVESY
-
BICÍ
-
DJ
Vybrané značky
Další značky -
ZVUK A SVĚTLA
Vybrané značky
Další značky -
KLASIKA
Vybrané značky
Další značky -
Lifestyle
Vybrané značky
Další značky -
Slevy a Akce
Naše prodejny jsou v listopadu otevřeny i v sobotu! Praha 10-16h, Uherské Hradiště 9-12h. Více ZDE.
- label.home
- Blog
- Kytara
- ÚVOD DO KYTAROVÝCH EFEKTŮ
ÚVOD DO KYTAROVÝCH EFEKTŮ
Výběr kytarových pedálů je velmi individuální. Často se stává, že vám nějaký kamarád muzikant vychválí skvělý overdrive, vy ho nadšeně koupíte a jste z něho zklamáni. Každý totiž vnímáme zvuk jinak, máme různé kytary, bedny, zesilovače, další krabičky v řetězci, atd. To, co někdo považuje za zlatý grál, bude pro jiného muzikanta pouze fajn nebo dokonce nepoužitelné. Na trhu je nespočet výrobců efektů a krabičky se dají pořídit od pár stovek do několika tisíc korun. Pokud nemáte žádné zkušenosti, povědomí o tom, co od kterých efektů očekávat, nebo si nejste jisti, co přesně potřebujete, můžete se ve výběru snadno ztratit. V tomto článku si efekty rozdělíme do několika základních kategorií, kterým se budeme podrobněji věnovat v dalších částech.
Zkreslení
Clean boost pedály jsou vyráběny za účelem dokrmení zesilovače nebo dalších overdrive pedálů, většinou jsou transparentní nebo původní signál jen lehce dobarví. Používají se také pro dorovnání signálových ztrát v efektovém řetězci. Za tímto účelem se zapojují na poslední místo. Některé clean boosty nabízí také klasický ekvalizér (basy, středy, výšky), ale většinou se jedná o jednoduché pedály s jedním potenciometrem.
Overdrive pedály jsou pravděpodobně nejznámější efekty. Emulují zvuk vybuzeného lampového zesilovače. Používají se také s již zkresleným zvukem, pro větší drive a dobarvení zvuku. Typický efekt pro takové použití je Ibanez Tubescreamer nebo Boss SD-1. Overdrive pedál má dvě úrovně gainu: vstupní hlasitost a výstupní hlasitost (drive). Většina efektů má také ovladač tone pro úpravu úrovně výškových frekvencí.
Pokud se vám nelíbí charakter zkreslení vašeho zesilovače nebo máte jen čistý kanál, budete se pravděpodobně poohlížet po distortionu. Pedály se vyrábí pro širokou škálu hudebních stylů, každý má své zvukové možnosti a limity. Distortiony mají ve svých obvodech rozličné diody a tranzistory, které vstupní signál vybudí do úrovně, kdy začíná kreslit. Typ tranzistoru má velký vliv na charakter zkreslení. Tyto krabičky se také kombinují s kompresory nebo overdrive pedály.
Pohledem do historie zjistíme, že základ kytarového zkreslení spočívá v efektu fuzz. Tento typ stál u zrodu kytarového zkreslení, toho zkreslení, které vydefinovalo zvuk elektrické kytary. Jednoduše se dá popsat jako špinavé a kulaté, méně konkrétní, zkreslení. První zvuk podobný fuzzu můžete slyšet na nahrávkách z šedesátých let, kdy velmi vybuzeným zesilovačům odcházely v preampu některé součástky nebo kytaristé nařezali žiletkami membrány na reproboxu. Takový sound se stal velmi vyhledávaný a hledaly se proto cesty, jak jej napodobit, aniž by musela být ničena drahocenná výbava. Elektroinženýři tak experimentovali s různými tranzistory či součástkami, díky čemuž vznikly první kreslící fuzz pedály. Jimi Hendrix a mnoho dalších kytaristů pedály velmi zpopularizovali. Nyní je na trhu obrovský výběr různých variant a značek. Za zmínku rozhodně stojí různé verze legendárního efektu Jim Dunlop Fuzz Face a Electro Harmonix Big Muffu. Fuzzy dnes vyhledávají především hráči zaměření na „oldschool“ sound, ale najdeme je často i ve výbavě pedalboardů řady moderních kytaristů.
Kytarový kompresor
Kytarový kompresor slouží ke srovnání dynamiky vaší hry. Jednotlivé tóny, které jsou příliš hlasité, lehce stáhne dolů, a ty tišší naopak zvýrazní. Někteří muzikanti jej mají stále zapnutý, někdo ho používá jako solo boost. Jeden z nejběžnějších kompresorů na trhu je MXR Dyna Comp s velmi jednoduchým ovládáním (output, senzitivity). Některé kytarové kompresory nabízí složitější možnosti nastavení, které se blíží studiovým kompresorům.
Volume pedály
Volume pedály sami o sobě zvuk nijak nedobarví, jednoduše slouží k ovládání hlasitosti signálového řetězce vaší nohou. Je několik možností, kam pedál umístit. Může být umístěn na začátku řetězce, za zkreslením nebo v efektové smyčce.
Ekvalizéry a kvákadla
Ekvalizéry slouží k precizní úpravě vašeho zvuku, ořezání nebo vybuzení určitých frekvencí. Díky tomu jsou perfektní pro hraní sól. Zvuk se takto lépe prosadí v mixu kapely. Typický ekvalizér má pět až deset šavlí pro různé frekvence, začínající od basových, přes středové, až do výšek. Kvákadla, typická pro svůj vokální charakter, jsou používána v rozličných stylech hudby. Nohou je ovládán zabudovaný potenciometr, kterým se upravuje průchod různých frekvencí v signálu.
Oktávové /Pitch efekty
Efekty, které mění výšku tónu. Jedná se o oktávery, pitch shiftery aj. Při sešlápnutí tón zvyšují, snižují, nebo přidávají intervaly k původnímu tónu. Tento typ pedálů vyprofiloval zvuk mnoha důležitých interpretů. Nejpoužívanější jsou jednoznačně nejstandardnější oktávery – např. série BOSS OC, EHX POG Vivider či českého původu od Salvation Mods. Mezi ikonické pedály patřící do této kategorie řadíme např. Digitech Whammy, který nejvíce zpopularizoval Tom Morello z kapely Rage Against the Machine (také Audioslave), pedál hojně využívá třeba i aktuálně velmi uznávaná kapela Gojira, která svým soundem a originálním projevem drtí svět.
Modulační efekty
Modulační efekty upravují nebo opožďují signálové vlny. Zvuk získá rozdílnou dynamiku a charakter. Typickým modulačním efektem je chorus, který zvuku dodá větší hloubku a pocit z hraní více nástrojů. Phasery a flangery vytváří kaskádovitý zvuk podobný startující helikoptéře nebo letadlovému motoru. Pravděpodobně nejznámějším kytaristou, který phaser používal, byl Eddie Van Halen. Efekt skvěle obohatil jeho kreativní riffy a sóla.
Delay a reverb
Jednoduše řečeno, delay vezme původní signál a ten v určitém čase opakuje. Základní ovládání každého delaye je jeho čas, počet opakování (feedback) a level, který nastavuje poměr mezi původním vstupním signálem a signálem s přidaným efektem. Delaye se běžně používají v téměř každém stylu hudby, od krátkého slap-back delaye, pro surf rock, po dlouhý delay v rockových nebo bluesových sólech. Většina kytaristů si hraní bez delaye nedokáže představit. Nejběžnější jsou digitální přístroje simulující například páskové echo, ale stále se vyrábí také analogový delay v různých variantách. Reverb vytváří ozvěnu, simuluje ozvěnu rozličných prostor, ze kterých vychází názvy jednotlivých typů reverbu: hall, room, cave.
Loopery
Ačkoliv se nejedná o pedál, který nějakým způsobem ovlivní zvuk, jedná se o velmi populární krabičku, kterou má mnoho hudebníků ve své výbavě. Jednoduše se nahraje několik smyček, do kterých lze následně improvizovat. Efekt tak často pomáhá k rozvíjení nápadů a zlepšování techniky hry. Jednoduché loopery mají jen jednu stopu a ovladač hlasitosti. Složitější modely umožňují nahrát více stop a ty během hraní různě vrstvit, zastavovat nebo spouštět.
Autor článku Pavel Kvapil
Jmenuji se Pavel Kvapil. Nejvíce mě baví objevovat různé variace zvuků za pomocí kytarových efektů. Hraji na Gibson SG Standard a Fender American Deluxe Stratocaster. Používám jednokanálové zesilovače, ala JCM 800. Různé úrovně zkreslení získávám pomocí volume potenciometru a overdrive krabiček. Mezi mé nejoblíbenější kapely/hudebníky patří Toto, John Mayer, Joe Bonamassa, Big Wreck nebo třeba Opeth.
Připomínky k článkům můžete psát na blog@music-city.cz
Mohlo by vás také zajímat
29. 4. 2021
JAK VYBRAT DELAY EFEKT
Delay je jeden z nejznámějších efektů vůbec, nechybí ve sbírce prakticky žádného kytaristy.
Číst dál »1. 4. 2021
JAK VYBRAT DISTORTION EFEKT
Pokud chcete mít stále stejný zvuk na různých zesilovačích, distortion efekt je správná volba.
Číst dál »Máme zboží zabalit?
Máme zboží zabalit nebo si ho přejete nejdříve vyzkoušet?