- PRO ZAČÁTEČNÍKY
-
KYTARY
-
KLÁVESY
-
BICÍ
-
DJ
Vybrané značky
Další značky -
ZVUK A SVĚTLA
Vybrané značky
Další značky -
KLASIKA
Vybrané značky
Další značky -
Lifestyle
Vybrané značky
Další značky -
Slevy a Akce
Výluka metra Českomoravská: kudy nejlépe na pražskou prodejnu? Více se dočtete ZDE.
- label.home
- Blog
- Jak vybrat
- JAK VYBRAT FUZZ EFEKT
JAK VYBRAT FUZZ EFEKT
Fuzz patří spolu s overdrive a distortion pedály k nejběžnějším a nejznámějším kytarovým efektům. Podle legend vznikaly nejstarší zkreslené zvuky omylem, když byl rozbitý zesilovač. Toho se začalo využívat a kytaristi začali podobné zvuky cíleně vyhledávat. První fuzzy vznikaly díky experimentům s různými součástkami. Cílem bylo získat špinavý, zkreslený zvuk, což bylo u tehdejších aparátů složité, protože neměly zkreslený kanál. Velkou popularitu získal tento efekt především díky slavnému Jimi Hendrixovi.
Klasické fuzz pedály
Prvním továrně vyráběným fuzzem na trhu se v roce 1962 stal Mastro FZ-1 Fuzz od společnosti Gibson. Můžete ho slyšet například na legendární nahrávce (I Can´t Get No) Satisfation od Rolling Stones. Již jednou zmíněný průkopník psychedelických zvuků Jimi Hendrix používal pedály Fuzz Face s germaniovými tranzistory, čímž se jeho zvuk stal opravdu legendární. Pedály Fuzz Face nyní vyrábí firma Jim Dunlop v různých verzích s křemíkovými i germaniovými tranzistory. Mnoho kytaristů debatuje nad tím, jaké jsou lepší, ale jedná se o velmi subjektivní věc a každému sedne jiný typ.
Fuzzy s germaniovými tranzistory
Mnoho vyznavačů vintage zvuku preferuje pedály s těmito součástkami především kvůli tomu, že je měly i původní pedály. Takové fuzzy mají teplejší, kulatější zvuk se silnými středy. Reagují také o něco lépe na dynamiku hry. Jejich zvuk se dá přirovnat k silně vybuzenému zesilovači s nějakou vadnou nebo starou součástkou. Germaniové tranzistory ale reagují na změny teplot, což ovlivňuje výsledný zvuk efektu, který tak není v různých podmínkách konzistentní. Ne každému hráči toto může vyhovovat.
Fuzzy se křemíkovými tranzistory
Křemíkové tranzistory jsou praktičtější alternativou germaniových modelů. Jsou více stabilní a nereagují na změny teplot. Jejich zvuk je však trochu jiný. Má více gainu, saturace a výšek. V dnešní době jsou nejvíce používanými, protože jsou na trhu snadno dostupné.
Fuzz pedály s oktávou
Jedná se o fuzz pedály s přidanou horní nebo spodní oktávou. Také do popularity těchto pedálů zasáhl Jimi Hendrix. Jejich autorem je zvukový inženýr Roger Mayer, který Hendrixovi vyráběl pedály na míru. První pedál s přidanou vysokou oktávou byl představen Jimmy Pageovi, kterému se však příliš nelíbil a efekt zaujal až právě Hendrixe, který na něm postavil z velké části svůj charakteristický zvuk. Zvuk těchto pedálů se díky horní oktávě nekompromisně prosadí při hraní s kapelou i při hraní sól. Tyto fuzzy můžete slyšet na nahrávkách Queens Of The Stone Age nebo Royal Blood.
Další známé fuzz pedály
Při debatování nad kytarovými pedály nelze opomenout firmu Electro Harmonix, která na trh přivedla slavný fuzz Big Muff. Jedná se o velmi populární pedál se zvukem pevným v basech a univerzálními EQ a sustain potenciometremy, které oproti klasickým fuzzům měly lepší možnosti nastavení a úpravy zvuku. Big Muff byl také velmi populární u hráčů na baskytaru. Pravděpodobně nejznámějším uživatelem tohoto pedálu je David Gilmour nebo Billy Corgan. Na trhu je nyní velké množství různých variací a klonů tohoto slavného pedálu.
Velmi ceněný fuzz je také Sovtek Big Muff, který má oproti americké verzi méně basů a kratší sustain. Jeho unikátní zvuk preferuje spousta muzikantů. Původní verze se již nevyrábí, jedná se o sběratelský kousek, ale například firma Way Huge vyrábí velmi dobrou repliku tohoto pedálu – Russian Pickle Fuzz, která je na trhu běžně dostupná.
S příchodem moderních technologií na trh přišly také digitální verze fuzz pedálů, které v sobě nemají žádné klasické tranzistory a pouze tyto součástky simulují. Nejznámějším pedálem tohoto typu na trhu je bezpochyby Boss FZ-5, který nabízí zvuky různých klasických pedálů (Maestro FZ-1, Fuzz Face, Octavio).
Kam v efektovém řetězci umístit fuzz?
Jestliže máte ve svém efektovém řetězci pedál s bufferem, je potřeba umístit fuzz před tento pedál. Fuzzy mají totiž poměrně nízkou impedanci a nejlépe zní, když jde signál první přes ně. Buffer signál lehce mění a zvuk fuzzu by nemusel být tak dobrý.
Autor článku Pavel Kvapil
Jmenuji se Pavel Kvapil. Nejvíce mě baví objevovat různé variace zvuků za pomocí kytarových efektů. Hraji na Gibson SG Standard a Fender American Deluxe Stratocaster. Používám jednokanálové zesilovače, ala JCM 800. Různé úrovně zkreslení získávám pomocí volume potenciometru a overdrive krabiček. Mezi mé nejoblíbenější kapely/hudebníky patří Toto, John Mayer, Joe Bonamassa, Big Wreck nebo třeba Opeth.
Připomínky k článkům můžete psát na blog@music-city.cz
Mohlo by vás také zajímat
Máme zboží zabalit?
Máme zboží zabalit nebo si ho přejete nejdříve vyzkoušet?